fbpx

Nem is vagy éhes, mégis egy hosszú nap után azon kapod magad, hogy ellenállhatatlanul vonzódsz a hűtőszekrényhez?  Vacsora után még legalább kétszer-háromszor kinyitod, és megnézed, mit lehetne még bekapni? Ha ideges és feszült vagy egy kis csoki vagy egy kis rágcsálnivaló általában segít levezetni a stresszt? Gyakran fordul elő, hogy „megjutalmazod magad” néhány finom falattal? Veled is előfordult, hogy azért ettél valami „bűnöset” mert úgy gondoltad, hogy ma megérdemled?

Ha több kérdésre is igen a válasz, akkor nagy valószínűséggel Téged is érint a stressz-evés.

Nézzük, mit tehetünk ellene?

1. Felismerés: ha felismered, hogy a nassolás szokásoddá vált, amit feszült helyzetben stressz levezetésre használsz, az már fél siker. Ha beazonosítod a forrást is, tehát megfigyeled, hogy milyen szituációban jelentkezik, akkor könnyebben tudsz majd rajta változtatni.

2. Mindful eating: azaz érdemes a tudatos jelenlétet és tudatos étkezést gyakorolni. Ennek része, hogy figyelsz a tested jelzéseire. Ha például a hűtő felé veszed az irányt vagy a chipses zacskó felé nyúlsz, gondold végig, hogy valóban éhes vagy-e. Sokszor hajlamosak vagyunk a szomjúságot összekeverni az éhséggel, tehát ilyenkor igyál meg egy nagy pohár vizet és kicsit várj, mielőtt magadra rántanád a hűtőt.

3. Iktass be kisétkezéseket: főétkezések között fogyassz tízórait és uzsonnát is, ha szükségét érezed. Törekedj arra, hogy ilyenkor is elsősorban minőségi ételeket fogyassz pl.: friss gyümölcsöt, natúr olajos magvakat, pár kocka magas kakaótartalmú ét csokit, egy chia vagy tápióka pudingot stb.

4. Stabilizáld vércukorszintedet: ne ülj fel a vércukor hullámvasútra, mert onnan nagyon nehéz lesz leszállni. A nagy kilengések is nassolásra fognak késztetni és fokozzák az édesség iránti vágyadat, ezt pedig jobb megelőzni.

5. Kezeld a stresszt: hiú ábránd azt mondani, hogy ne stresszelj, hiszen manapság mindenkit érint, ezért inkább azt kell megtanulni, hogyan tudod menedzselni és levezetni. Mindenkinél más techinka/techinkák működnek, próbáld ki nálad mi válik be pl.: jóga, meditáció, edzés, tánc, zenehallgatás, olvasás, kertészkedés, kirándulás, séta vagy akár egy új hobby.